De Corona crisis als katalysator voor job verandering.

  1. blog
  2. 2021
  3. De Corona crisis als katalysator voor job verandering.
starten als zelfstandige

Geschreven door: Elke Bastien

Creatieve duizendpoot die het boeiend vindt om door het oerwoud van de fiscus te trekken met een kapmes opdat de paden iets zichtbaarder zouden worden voor ondernemers.

apr 27, 2021

Zorgt de pandemie er ook bij jou voor dat je van job wilt veranderen?

Lees in deze blog wat je moet weten wanneer je start als zelfstandige.

De Corona crisis heeft ons op vele vlakken geraakt. Dankzij de crisis weten veel mensen dat ze hun leven anders willen aanpakken. Veel mensen durven de stap te zetten naar een nieuwe job. Sommigen hunkeren naar meer vrijheid, willen hun eigen baas kunnen zijn. Anderen zijn net op zoek naar de zekerheid die ze als werknemer kunnen krijgen. Weet dat wanneer je de overstap zet van werknemer naar zelfstandige, of andersom, je verplicht bent een aantal administratieve stappen te volgen.

Wij zetten deze stappen voor jou op een rijtje.

Je verlaat de veilige vleugels van je baas en je wordt zelfstandige:

De eerste stap naar het bestaan als zelfstandige start altijd met het aanvragen van een ondernemingsnummer. Ook wanneer je wilt starten met een bijberoep ben je verplicht om een ondernemingsnummer aan te vragen. Je vraagt dit aan via een ondernemingsloket. Zelf zijn wij heel tevreden van Liantis, maar je kan ook contact opnemen met een ander ondernemingsloket. Via deze link kom je op de pagina van het FOD met alle 8 erkende ondernemingsloketten. Bij het aanvragen van je ondernemingsnummer, moet je duidelijk maken welke activiteiten je gaat uitoefenen. Deze worden dan gegoten in nacebel codes.

De tweede stap is dat je je aanmeldt bij de btw-administratie. Je bent als ondernemer nu eenmaal altijd btw-plichtig. Een reeks medische beroepen zijn echter expliciet vrijgesteld voor btw. Je kan de aanvraag via je het ondernemingsloket doen, of via je boekhouder. Indien je jaaromzet minder dan 25000 € bedraagt, kan je een vrijstelling voor BTW aangiften krijgen.

De derde stap is dat je je aansluit bij een sociaal verzekeringsfonds. De meeste ondernemingsloketten fungeren ook als sociaal verzekeringsfonds. Hier vindt je een lijst met alle officiële sociale verzekeringsfondsen. Als zelfstandige moet je zelf je sociale bijdragen betalen aan de RSZ en is er geen werkgever meer die dat voor jou doet. Het sociaal verzekeringsfonds treedt op als tussenpersoon tussen de zelfstandigen en de overheid. Elk kwartaal zal je een bijdrage moeten betalen voor je sociale verzekering. Zo’n 20,5% van je netto belastbaar inkomen gaat naar sociale bijdragen. In ruil voor deze bijdragen krijg je, als zelfstandige in hoofdberoep, recht op een vervangingsinkomen bij ziekte, terugbetaling bij medische zorgen via je ziekenfonds, steun bij de geboorte van een kind, kindergeld,…

De vierde en laatste stap is niet voor elke activiteit verplicht, zijnde vergunningen aanvragen. Eetwarenvergunning en alcoholvergunning zijn de meest voor de hand liggende, maar via deze link kom je te weten als je voor jouw zaak één of meerdere vergunningen nodig hebt.

Heb je hier meer vragen over? Neem gerust contact op met Bram

Dit vind je misschien ook interessant

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.